Schöner siedeln: Mit Anno 1404 hat die in Deutschland sehr beliebte Serie einen lang ersehnten Nachfolger erhalten. Das Spiel erhielt von der Fachpresse die erwarteten Höchstwertungen, stößt bei den Kunden aber auf geteilte Meinung: Grund dafür ist wieder einmal der Kopierschutz.
Parallelen zu Spore
Anno 1404 erleidet dabei ein ähnliches Schicksal wie der Electronic Arts Titel Spore, der aufgrund des strengen Kopierschutzes SecuROM für Unmut bei den Spielern gesorgt hat. Als Folge bekam das Spiel beim Versandhändler Amazon vernichtende Kundenrezensionen. Auch Anno verwendet einen ähnlich rigiden Kopierschutz namens TAGES und kommt zur Zeit auf gerade einmal zweieinhalb von fünf möglichen Bewertungspunkten bei rund 550 abgebenden Stimmen. Zudem klagen die Spieler im offiziellen Anno 1404 Forum über weitere Probleme. So erhielten ausgerechnet die Käufer der limitierten Fan-Box einen Freischalt-Code, der nicht funktionierte.
(http://www.onlinekosten.de/news/bilder/2009/07/Anno-1404_Kathedrale.jpg)
Bis so eine Kathedrale fertigstellt ist, vergehen viele Stunden. Bild: Ubisoft
Zudem scheint sich bei der Speicherfunktion ein Bug eingeschlichen zu haben: Bei einigen Spielern ist ein Speichern des Spielstandes nicht ohne weiteres möglich. Zwar wird der Speichervorgang ordnungsgemäß angezeigt, ein anschließendes Laden des Spielstandes quittiert das Spiel mit einem Hinweis auf ein falsches Dateiformat. Dem Ubisoft-Support ist das Problem bekannt: Man arbeitet nach eigenen Aussagen derweil akribisch an dieser Problematik. Wie der Support angibt, sind solche Spielstände unrettbar verloren, da wichtige Daten fehlen.
Lösungen
Ubisoft verweist derzeit auf Workarounds (http://forums-de.ubi.com/eve/forums/a/tpc/f/8231073557/m/8931009657?r=7991084767#7991084767) diverser Forenmitglieder, mit denen sich das Speicher-Problem bei einigen Nutzern anscheinend beheben lässt. Ein FAQ (http://ubisoft-de.custhelp.com/cgi-bin/ubisoft_de.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=11065&p_created=1145712550) zu Anno steht ebenfalls zum Abruf bereit. Bleibt zu hoffen, dass die Programmier das Problem schnell in den Griff bekommen. Anno ohne Speicherfunktion ist wirklich nur etwas für Hardcore-Fans.
Quelle : www.onlinekosten.de (http://www.onlinekosten.de)
(http://s26.postimg.org/d4cxsorvd/screenshot_239.png)
Unknown Horizons präsentiert sich als Open Source-Fassung der erfolgreichen Stategiespiel-Reihe Anno aus dem Hause Ubisoft. Wie bei dem großen Vorbild auch, besteht das Ziel bei dem kostenlosen Spiel darin, möglichst erfolgreich eine neue Welt zu besiedeln.
Bei Unknown Horizons steuert man seine Schiffe in einer isometrischen Ansicht von schräg oben über die Meere des virtuellen Kontinents. Zu viel Zeit sollte man sich beim Suchen eines lohnenswerten Siedlungsplatzes aber sich lassen, denn die Konkurrenz schläft nicht. Ist der neue Ort dann gegründet, geht es darum, diesem durch geschicktes Handeln nach und nach zu Wohlstand und zufriedenen Bürgern zu verhelfen.
Analog zu den Vorbildern der Anno-Reihe spielen auch bei Unknown Horizons kriegerische Handlungen einer eher untergeordnete Rolle. Den Schwerpunkt legt das kostenlose Spiel auf Handel, Strategie und Diplomatie. Zwar kommt das Game grafisch und spielerisch nicht ganz so beeindruckend daher wie die kostenpflichtige Vorlage, Freunde gepflegter Open Source-Unterhaltung dürften hier dennoch ihren Spaß finden.
Wichtig: Vor der Installation einer neuen Version ist es laut Hersteller notwendig, die vorherige Version zu deinstallieren. Zudem sollten alle verbleibenden Ordner manuell gelöscht werden.
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Changelog
Gameplay and Balancing
New features
#2207 Only expand settlement range for certain buildings
#2201 Color overlays (if running with FIFE 0.3.6 or newer)
#2129 Armory producing weapons
#2286 Button to fill lumberjack range with trees
Modifications and changes
#2187 Change random tree distribution file to clump trees together
#2217 Fisher ships now removed together with fisherman building
9411220 Add running costs for warehouse, storage tent, lookout
e80ea85 Remove bullets from the attack sequence
56ef8f5 A Pastures starting image depends on its rotation (Rao)
#1259 Create inital amount trader ship in ratio to world size
Fixed bugs and problems
#1824 Salt ponds could be created at fresh water lakes
Media Content
New files and features
#630 Clinker pavilion (tier Settlers)
#631 Clinker lighthouse (tier Settlers)
#1450 Alvearies for producing honeycombs
#1448 Winery
ddf6129 Restore warehouse ambient sound
#2219 Modified "load from ship", "unload from ship" icons
#1788 Spice field
Brush-ups and modification
#2168 Fix "known incorrect sRGB profile" libpng warnings
ee375da Pirate ship flag graphics now consistent with wind direction
fcb6dea Update graphics tier bakery (tier Citizen)
User Interface
Additions and new features
#2176 Store (and reload) currently selected tab in savegames
#2171 Show resource icons in build menu toolips
#2185 Ship pre-selected and in hotkeygroup 1 when starting new game
#1387 Status icon for inhabitants without main square connection
#2153 Confirmation for pressing Del with unit/building selected (Zappaman)
beabc8b Add new key actions for zooming: PgUp / PgDn
e886e11 Icons for lumberjack area tree building
#2245 Add weaponsmith buildmenu icon
#2133 Add simple GUI for atlas generation
#2138 Add disaster message icons
Repositioning and modifications
e6d5239 Rotate mainmenu background images instead of randomizing
3fd3c85 "Iron Mine" is now simply called "Mine"
#2182 Tutorial task summary now printed in bold
#2189 Dynamic hotkeys in tooltips for certain actions
#2200 Larger editor brush sizes
#2225 Clear default text for player name and game name (RSouthee)
54a1b59 No longer display Renderer setting in our gui (xml-only now)
7d178e7 multiplayer lobby automatically refresh for new games every 5s
efa24b0 Fix resource amount padding in production overview tab
Fixed bugs and usability problems
#2176 Doctor and Herbary not available in "per type" build menu
88d051d Consistent cityinfo hide delay for all settlements
#2218 Empty inventory slots incorrectly stretch their icon
d064f37 Only show "warehouse not tearable" message for own warehouses
#2136 No more color confusion between SP and MP menu (pinkfloyda)
#1966 Transparent nature buildings around destroy tool (Zappaman)
#2267 Restore layout of production line tabs with multiple resources (dulrich)
#1790 Scenario messages being displayed only after Logbook is hidden
#2210 Wrong status icons at startup (dulrich)
Codebase
New functionalities
#2173 Manpage generation with custom optparse formatter
#2229 Add the ability to set a default build menu style (Zappaman)
5038c59 Cache XML read from the harddrive
Modified structures
#2175 Tabwidget code refactoring
#2174 Save/load helpers for game tests and gui tests
#2184 Introduce content/packages/ for files related to packaging
#2181 More readable filenames for auto- and quicksaves
3847de7 Make LAYERS.WATER static (zoom performance)
2811241 Extract atlas loading into thread
42abaf1 & #2130 Use unicode to log errors
37e5a73 Allow generic unit command for network usage
Fixed crashes and inconsistencies
#2177 Several fixes for OS X app container
#2193 Survive invalid minimap preview data
#2197 Settings now upgrade properly again
#2221 time.strftime crash on loading savegame with non-utf8 locale
#2231 Prevent a crash when losing network connection
#2244 Some Fife OpenGL settings were not applied
#2287 Crash when clicking on ship in savegame
#2289 Multiple PEP8 changes (MarkusHackspacher)
#2113 Fix trade route handling in multiplayer games
User-Contributed Content
Translations
New: Traditional Chinese
New: Afrikaans
Campaigns, scenarios and maps
Update tutorial text (paul59)
New team members with this release, Annotations
Push access was granted to: janexx
We accepted pull requests or patches by: phaidon, RSouthee, Zappaman, pinkfloyda, myrdd, Rao, MarkusHackspacher, paul59
Translators that joined our teams and contributed several strings: Please refer to the credits!
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Changelog
Gameplay and Balancing
New features
#986 Add a button to discard all resources from a tradeship.
#1821 gameplay tips
#2353 Add a barrier building
Media Content
Grafic:
added winery
added blender building
added cocoafield
replaced the discard icon on the trade ship widget
replaced the load/unload icon on the trade ship widget
added barracks
added cannon foundry
added cattlerun
added brewery
added pioneers and citizens warehouse graphics
added hop field
added citizens warehouse
added new mainsquare for tier4
added happiness resource icon
added grass ressource icon
added fire actionset and ressource icon
added pigsty
added pastry shop
added stone pit ,stone deposit and stone mason
added new sheep pasture
replaced windmill grafic with new one
replaced sailors tent grafic with new ones
replaced pirate ship grafic with new one
add new inhabitants for all tiers
Icons: replaced alot placeholder icons
added shiny new female gfx
Animate fire of market place and tent1
added second residential house for tier 3
Changes to the main menu background grafics
replaced settlers residential house with new one
added third residential house for tier 3
replaced brewery buildmenu icon (placeholder) with a new icon
replaced grass tiles
Sound:
added menu sound from Ollo
added market, smith, windmill, toolmaker and tavern sounds (Ollo)
User Interface
Fixed bugs and usability problems
85d4ff4 Fix signal fire text being hidden for some longer translations.
#2305 No message when reassigning the same key in the settings.
small clean up on build menu
#2373 Farm Second Tab line 3 not work correctly
#2313 Button/Icon to represent discarding all resources currently loaded
Codebase
New functionalities
85d0cb8 Travis build for unit tests
menü sounds (Gladius1)
#2434 Button to restart game after adjusting Settings when restart required?
#986 Need a way to discard resources
Modified structures
1761cef Add abstraction layer above boat builder tab. Preparation for general Unitproduction tabs.
#2086 Only load savegames which have an higher revision than the related value stored in the constants. Old behaviour was to load everything and hope it works.
#2422 Avoid using len(x) to check if a list is empty
#2403 classmethod should be called cls and not self
#2401 change to the .format() function
#2402 use .format() function and staticmethod
#2398 Use contextmanager when opening a file
#2346 Remove old sheep code
#2314 Check which savegamerevisions are upgradeable
Fixed crashes and inconsistencies and bugs
405c514 Use animationloader instead of imagemanager to retrieve images. The imagemanager isn't necessarily aware of the files available as animations.
#2308 Fix memory leak in the Tabwidget handling (pinkfloyda).
#2306 Non-hotkey settings reset if not saved.
#2263 Don't load savegame with nonexisting map file.
#2349 Click on Main Square cause a crash
#2350 Fixed bug where keyboard scrolling hanged from time to time
#2352 Fix crash on missing thumbnails in unit queue
#2388 Settler stages grafic´s dont show up ingame
#2399 Allow different collector unit graphics per tier
#2358 Game Crashes when i click on: Cancel game
#2349 Click on Main Square cause a crash
#2350 Fixed bug where keyboard scrolling hanged from time to time
#2131 Overlay renders of brickyard production
#2321 game crashes when you ally with one of the AIs
#2315 Crash by clicking diplomacy button twice in a row
#2318 fix issue #2315 to prevent double hide of current_tab of TabWidget
#2316 Crash click at a ship
#2086 Error with auto-upgrading pretty old savegame to rev 50: stance
#2263 self-created map can't be played without the corresponding map file itself
#2305 Setting the same keystroke should not show overwrite confirmation popup
#2310 fix some select memory leak bugs, partly resolve issue #2308
#708 Loading allows to press F1, P and so on. Crashes the game
Translation and Text fixes
#2433 Some English text little errors
#2438 Corrected some errors and ambiguities from the english text in the tutorial
#2435 Improved the english text in the tutorial
#2425 Translations scripts problem
#2427 Update translations files. Fix translations scripts
#2426 add folder to sys.path
#2242 Fix #2242 (Trade Tutorial Confusing)
New team members with this release, Annotations
Accepting bounties via bountysource now
We accepted pull requests or patches by: pinkfloyda Gladius1 martingeiger konstin jorgesumle MarkusHackspacher xseanl Teemperor
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