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PC-Ecke => # PC-Games und News => Thema gestartet von: SiLæncer am 21 Dezember, 2007, 18:49

Titel: FlightGear - Freier Flugsimulator
Beitrag von: SiLæncer am 21 Dezember, 2007, 18:49
Für Linux, MacOS X und Windows bereits vorkompiliert erhältlich

Der seit vielen Jahren in Entwicklung befindliche freie Flugsimulator "FlightGear" hat kürzlich die als stabil geltende Version 1.0 erreicht. Die neue FlightGear-Version gibt es bereits für Windows, MacOS X und Linux.

(http://scr3.golem.de/screenshots/0712/flightgear/picture-0012.jpg)

Das unter GNU General Public License (GPL) stehende Open-Source-Projekt FlightGear bietet drei verschiedene dynamische Flugmodelle und eine Wettersimulation an. Dazu kommt eine riesige Bibliothek an Flughäfen und Flugzeugen, wobei aufgrund des offenen Systems neue Modelle selbst entwickelt und hinzugefügt werden können. Mittlerweile gibt es FlightGear für Windows, Linux, MacOS X, FreeBSD, Solaris und IRIX - wer es auf eine andere Plattform portieren will, kann den offenen Quellcode dazu nutzen.

Die neue Version 1.0 von FlightGear findet sich auf der offiziellen Projekt-Website bereits für 32-Bit-Windows-Versionen von 98 bis Vista, MacOS X ab Version 10.4 und Linux vorkompiliert zum Download. Flugzeuge und Szenerien müssen separat heruntergeladen werden.

Wer die Entwickler finanziell unterstützen und sich den Download ersparen will, kann dies über den Erwerb von voll bestückten CDs bzw. DVDs tun - ein Teil der Einnahmen wird zudem für bedürftige Kinder gespendet. Bisher gilt diese Möglichkeit aber nur für Windows-Nutzer, für Mac- und Linux-Nutzer gibt es die Datenträger noch nicht zu bestellen. Die "FlightGear CDROM for Win32 v1.0.0" kostet 14,99 US-Dollar, das "3-DVD FlightGear World Scenery Set" liegt bei 39,99 US-Dollar und für das Paket aus beiden werden 49,99 US-Dollar zzgl. Versand fällig.

Quelle und Links : http://www.golem.de/0712/56689.html
Titel: Re: FlightGear 1.0 - Freier Flugsimulator erreicht sichere Höhe
Beitrag von: BananaJoe am 21 Dezember, 2007, 20:28
Spiel ich schon seit einiger Zeit macht Spass und kostet nur einen Bruchteil einiger bekannter Softwaregiganten
Titel: Re: FlightGear 1.0 - Freier Flugsimulator erreicht sichere Höhe
Beitrag von: Sidot am 24 Dezember, 2007, 16:21
Spiel ich schon seit einiger Zeit macht Spass und kostet nur einen Bruchteil einiger bekannter Softwaregiganten
Ich dachte der ist komplett frei??
Titel: Re: FlightGear 1.0 - Freier Flugsimulator erreicht sichere Höhe
Beitrag von: ritschibie am 24 Dezember, 2007, 23:58
Ja, per DL. Aber:

Zitat
Wer die Entwickler finanziell unterstützen und sich den Download ersparen will, kann dies über den Erwerb von voll bestückten CDs bzw. DVDs tun - ein Teil der Einnahmen wird zudem für bedürftige Kinder gespendet. Bisher gilt diese Möglichkeit aber nur für Windows-Nutzer, für Mac- und Linux-Nutzer gibt es die Datenträger noch nicht zu bestellen. Die "FlightGear CDROM for Win32 v1.0.0" kostet 14,99 US-Dollar, das "3-DVD FlightGear World Scenery Set" liegt bei 39,99 US-Dollar und für das Paket aus beiden werden 49,99 US-Dollar zzgl. Versand fällig.

Denke, das hat bananajoe gemeint...
Titel: Re: FlightGear 1.0 - Freier Flugsimulator erreicht sichere Höhe
Beitrag von: BananaJoe am 27 Dezember, 2007, 20:47
Eigentlich meinte ich da die auch Spenden annehmen, aber deine Interpretation ist auch nicht schlecht.
Titel: Flugsimulator FlightGear 2.0 veröffentlicht
Beitrag von: SiLæncer am 28 Februar, 2010, 09:23
Allen in der letzten Zeit aufgetretenen Einschränkungen im Flugverkehr zum Trotz haben die FlightGear-Entwickler dafür gesorgt, dass der freie Flugsimulator an Höhe gewinnt, und die Version 2.0.0 veröffentlicht. Nach einem Jahr Entwicklungszeit können sich Sofapiloten über viele Verbesserungen in den Bereichen Sound und Grafik sowie etliche überarbeitete und erweiterte Features freuen.

Zu den wichtigsten Änderungen in FlightGear 2.0.0 gehören laut den Entwicklern dramatische 3D-Wolken und Lichtbedingungen. Etliche Szenarien werden besser unterstützt und die Flotte der Luftfahrzeuge wurde um viele Modelle erweitert. Der für die Soundausgabe zuständige Code wurde komplett überholt, wodurch FlightGear mit Dopplereffekten, von Entfernungen abhängigen Abschwächungen und im 3D-Raum positionierten Soundquellen aufwarten kann. Im Bereich Grafik werden Shader für dynamische Texturen verwendet, hielten Effekt-Dateien Einzug und der Himmel wird von neuen 3D-Wolken bedeckt. Wettereffekte beeinflussen die Lichtbedingungen und Textanimationen basieren auf OSGText.

Abgehobene Sofapiloten können Screenshots in gängigeren Formaten abspeichern, ihr Audioausgabegerät selbst wählen und das Wetter via grafischer Oberfläche oder Kommandozeile intuitiver auswählen. Die Geometrie von Flughäfen lässt sich aus der Szenerie auslesen und soll so eine flexiblere Regeneration der Geländeschicht erlauben. Unter der Oberfläche haben die Entwickler einen effizienteren Grund-Cache implementiert und den Routenverwaltungscode erheblich verbessert. Sie sorgten zudem für ein realistischeres Atmosphärenmodell und entfernten viele Kompilerwarnungen.

Hobbyflieger werden mit der neuen Version besser vom Autopiloten unterstützt und können die in bergigen Regionen auftretenden Winde zum Gleiten nutzen. Auf dem Boden sind Autos, LKWs und Züge unterwegs, die Geschwindigkeits-Charakteristiken der einzelnen Flugzeuge holt die künstliche Intelligenz aus einer eigenen Datenbank und alle Objekte in FlightGear 2.0.0 sind solide und somit für Kollisionen geeignet. Das Changelog gibt einen kompletten Überblick über die Änderungen und Neuerungen des freien Flugsimulators.

Flightgear 2.0.0 ist für viele Betriebssysteme erhältlich. Für Linux sind im Downloadbereich (http://www.flightgear.org/Downloads/) neben dem Quelltext für mehrere Distributionen Binärpakete (http://www.flightgear.org/Downloads/binary.shtml#linux) zu finden.

Quelle : www.pro-linux.de

Titel: FlightGear 2.4 mit realistischerem Wetter und neuen Flugzeugen
Beitrag von: SiLæncer am 18 August, 2011, 12:40
Die FlightGear-Entwickler haben nach anderthalb Jahren Entwicklungszeit den freien Flugsimulator in der Version 2.4 veröffentlicht. Die neue Version bietet unter anderem ein neues Wetter-Modul und neue Flugzeugmodelle.

(http://www.pro-linux.de/images/NB3/imgdb/o_flightgear-24.jpg)
Eine der wichtigsten Neuerungen in FlightGear 2.4 ist das komplett überarbeitete Wetter-Modul. Die bisherige Möglichkeit, METAR-Daten herunterzuladen, um während eines Flugs realistische Wetterszenarien zu erleben, wurde dahingehend erweitert, dass FlightGear nun auch physikalische Gesetze berücksichtigt und Atmosphäre und Gelände interagieren lässt. Das führt unter anderem zu Höhennebel, Kaltfronten, Thermik und Aufwinden in gebirgigen Gegenden.

In der neuen Version des freien Flugsimulators werden Geländeoberflächen und Flugzeugmodelle realistischer dargestellt. Überarbeitete Autopilot-Controller verhelfen vielen Flugzeugen zu mehr Stabilität. Zusätzliche Cockpit-Systeme wie TCAS oder EICAS oder ein aktualisiertes Head-Up-Display-System sorgen dafür, dass sich die Flieger realistischer verhalten. Die in FlightGear verwendeten Module, z.B. GPS-Empfänger, externe Autopiloten oder Kontrollmodule, kommunizieren auf einem einzelnen Rechner oder einem Cluster (experimentell) über eine neue HLA-Interface-Schicht in Echtzeit. Neue Landschaftsszenarien lassen sich ohne externe Programme spontan nachladen.

FlightGear 2.4 enthält ein Programm, um Flugpläne zu erstellen und eine Sammelfunktionalität für Nutzungsstatistiken. Mit dem IAR-80, einem rumänischen Jagdflugzeug aus dem 2. Weltkrieg, und einer Piper Cup sind zwei neue Flugzeugmodelle für Schreibtischpiloten verfügbar. Viele weitere Flugzeugmodelle wurden überarbeitet. Alle in FlightGear enthaltenen Neuerungen und Fehlerbehebungen können in den Veröffentlichungsnotizen (http://www.flightgear.org/announcements/flightgear-v2-4-0-released/) nachgelesen werden.

FlightGear ist in C++ implementiert, steht unter GPL und läuft unter Linux, MAC OS X und MS Windows. Die aktuelle Version ist auf mehreren Spiegelservern (http://www.flightgear.org/download/) verfügbar.

Quelle : www.pro-linux.de
Titel: FlightGear 2.6: Performanter und realistischer
Beitrag von: SiLæncer am 22 Februar, 2012, 14:00
Das FlightGear-Entwickler-Team hat den freien Flugsimulator in der Version 2.6 veröffentlicht. Mit FlightGear 2.6 starten Hobbypiloten schneller und profitieren von vielen Neuerungen.

(http://www.pro-linux.de/images/NB3/imgdb/o_szene-in-fligthgear-26.jpg)
Die Entwickler verhalfen FlightGear 2.6 (http://www.flightgear.org/news/flightgear-v2-6-0-released/) zu kürzeren Ladezeiten, einfacherem Grafiktuning und verbesserter Bedienbarkeit. Auf einigen Flughäfen können Spieler automatisch von einem Parkplatz starten, der Größe und Typ des ausgewählten Flugzeugs entspricht. Sofern der angesteuerte Flughafen die Funktionalität unterstützt, kann die Route zu den Start- und Landebahnen eingeblendet werden. Das Künstliche-Intelligenz-System (KI) nutzt Prozessoren mit mehreren Rechenkernen besser aus und kann Flugzeugmodelle in einem Hintergrund-Thread laden. Der Ladevorgang erscheint so flüssiger und wird zusätzlich noch dadurch verkürzt, dass nur Teile des Flugzeugs von der Festplatte gelesen werden, die momentan sichtbar sind. Von der künstlichen Intelligenz oder anderen Spielern gesteuerte Flugzeuge bewegen sich nicht mehr still und leise, sondern geben wie das Haupt-Flugzeug Geräusche von sich.

Der KI-Verkehr ist dahingehend besser optimierbar, dass Spieler die Bereiche festlegen können, in denen die Flugzeuge der KI angezeigt werden. Viele Flugzeuge der KI wurden aktualisiert und neu bemalt. Insgesamt tummeln sich nun über 80 Fluggesellschaften im virtuellen Luftraum. Die KI-Piloten mussten sich einem intensiven Landetraining unterziehen, mit der Folge, dass sie Landebahnen nun realistischer räumen. Der Simulator sorgt dafür, dass für landende Flieger auch ein garantierter Parkplatz verfügbar ist.

Das JSBSim-Flugdynamik-Modell wurde in FlightGear 2.6 komplett überarbeitet. Das Wetterpaket wurde weiter in den Kern des Flugsimulators integriert und in »Advanced Weather« umbenannt. Neue Rendering-Techniken ermöglichen echter anmutende Wolken, die sich mit dem Wind bewegen, ohne sich störend auf die Leistung auszuwirken.

Das Wiedergabe-System, mit dessen Hilfe Spieler sich ihren Flug im Nachhinein noch einmal anschauen können, lässt sich jetzt wie ein Video-Abspielgerät kontrollieren und bietet Funktionalitäten wie Zeitlupe und schnelles Vorspulen. Piloten können das Flugzeug zu jedem Zeitpunkt der Wiedergabe übernehmen und so evtl. bei Fehlern andere Ansätze ausprobieren. Die Bewertungen (FDM, Modell, Systeme, Cockpit-Qualität) zu Flugzeugen werden im FlightGear-Launcher angezeigt. Mehrspieler- und Grafik-Effekt-Einstellungen können aus dem Simulator heraus aufgerufen werden und der Szenerie-Download wurde vereinfacht.

In FlightGear 2.6 gibt es neue und verbesserte Flugzeuge. Dazu gehören die Douglas DC-3/C-47, Cockpit-Verbesserungen bei den Modellen Polikarpov I16 und A-26 Invader sowie viele neue Funktionalitäten wie Autopilot, Instrumenten-Displays und Animationen bei der Boeing 777-200ER. Die Landchaften verschiedener europäischer Gebiete werden dank des CORINE-Datensatzes detaillierter angezeigt. Meeresoberflächen mit Wellen, steile Felsenhänge und Start- und Landebahnen im Regen erscheinen laut den Entwicklern ebenfalls realistischer.

FlightGear 2.6 läuft unter Linux, Mac OS X (10.5-7) und MS Windows. Die aktuelle Version des freien Flugsimulators ist auf der Download-Seite des Projekts (http://www.flightgear.org/download/) verfügbar.

Quelle : www.pro-linux.de
Titel: Flightgear 2.8.0: Open-Source-Flugsimulator mit Licht und Schatten
Beitrag von: SiLæncer am 20 August, 2012, 12:20
Zum 15. Jubiläum hat das Flightgear-Team die Version 2.8 veröffentlicht. Der Flugsimulator bietet nun ein neues, wenn auch experimentelles Licht- und Schattensystem mit dem Namen Project Rembrandt. Außerdem gibt es eine neue Cessna im Hangar.

(http://scr3.golem.de/screenshots/1202/flightgear260/thumb620/737-300_egkk_hom.jpg)

Das Flightgear-Team hat die neue Version 2.8.0 des gleichnamigen Flugsimulators freigegeben. Der kostenlose und quelloffene Simulator bietet erneut Verbesserungen in der KI. Die Entwickler haben aber auch an der Erzeugung von zufälligen 3D-Objekten wie Gebäuden gearbeitet. Auch Orientierungsschilder auf Flughäfen wurden verbessert.

Der ganze Artikel (http://www.golem.de/news/flightgear-2-8-0-open-source-flugsimulator-mit-verbesserter-ki-1208-93943.html)

Quelle : www.golem.de
Titel: FlightGear 2.10 mit realistischeren Umweltbedingungen
Beitrag von: SiLæncer am 18 Februar, 2013, 19:15
Das FlightGear-Projekt hat die Version 2.10 des freien Flugsimulators veröffentlicht. Die auffälligsten Verbesserungen betreffen die Simulation von Umwelt, Wetter und computergesteuerten Flugzeugen; zudem haben die Entwickler viel Arbeit in die Render-Engine gesteckt, womit vor allem Blendeffekte und eingeschränkte Sicht bei Nachtflügen sowie Schatten naturgetreu dargestellt werden sollen.

So hat die Windrichtung in der neuen FlightGear-Version nun auch Einfluss auf die Wellenbewegung an der Wasseroberfläche, die Dichte von Nebelbänken verändert sich dreidimensional und die Sichtflugverhältnisse in mondklaren Nächten sollen nun sehr viel realistischer dargestellt werden. Sonnenauf- und -untergänge sind jetzt orts- und höhenabhängig, womit sich das Alpenglühen simulieren lassen soll.

Der ganze Artikel (http://www.heise.de/open/meldung/FlightGear-2-10-mit-realistischeren-Umweltbedingungen-1805469.html)

Quelle : www.heise.de
Titel: FlightGear 2.12
Beitrag von: SiLæncer am 22 September, 2013, 10:52
Changelog : http://wiki.flightgear.org/Changelog_2.12

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2.12.1
Beitrag von: SiLæncer am 26 November, 2013, 21:40
Changelog :  

This is a bug fix release.

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 3.0 veröffentlicht
Beitrag von: SiLæncer am 23 Februar, 2014, 18:40
Das Changelog dazu gibts hier : http://wiki.flightgear.org/Changelog_3.0

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 3.0.2 RC 2
Beitrag von: SiLæncer am 14 Oktober, 2014, 05:11
Changelog

Missions:

The Flightgear world is becoming more interesting. A mission subsystem is being added. This allows to define tasks to be completed by a player which then receives points. Visual guidance symbols can be used to indicate the location of the next task. The mission system combines with the Milestone 4 release of the walker,and thus more complex adventures can be built in which the player has to exit an aircraft and walk to a certain location. The walker subsystem now allows for more complex animated motion and adds NPCs, characters with whom a player can interact. Also, check out the selection of cars and motorbikes to explore the Flightgear world!

Cloud shadows:

Finally some shade! Cloud shadows are notoriously difficult to render, but for Advanced Weather in combination with the Atmospheric Light Scattering rendering framework, there is now an experimental option to add them (at least close to the aircraft) to the experience.

Earthview:

See the world from high up! Introduced to provide better visuals for the spacecraft in Flightgear, Earthview is an alternative rendering engine intended for use at high altitudes. It renders Earth as a simple, textured sphere surrounded by a cloud sphere. The textures are provided by the NASA Visible Earth project. By default, a set of 2048×2048 textures is distributed, but Earthview is intended to allow easy access for users who want to install their own hires texture set. At full resolution of about 21000×21000 pixels per texture provided by NASA, it looks simply spectacular even from just 50 km altitude – see the Vostok capsule above entering the atmosphere.

Built-in http server:

Access the property tree in a novel way! Flightgear now includes the Mongoose web server as a httpd. This allows for interesting new application, for instance merging information from Flightgear and OpenStreetMap or Mapquest, leading to a new moving map application covering the whole world is available which tracks the airplane’s position.

Cloud drawing distance:

See clouds out to the horizon! Flightgear’s weather rendering so far has not been up to the task of showing a plausible view from high altitude. But this has now changed – a new framerate-friendly impostor technique is used to render clouds out to the horizon – wherever that may be (the system has been tested for 1000 km visibility from low Earth orbit).

Rendering improvements:

Visuals keep getting better! Lots of work has been done on the small details. New tree textures at higher resolutions make the forests actually look nice. Novel noise function are used to improve the visuals of snow on steep terrain slopes, to change tree height in discrete patches mimicking patterns of forest management, or to remove tiling artifacts from large-scale agriculture. Enjoy all the details the new version will have to offer.
Much work is done under the hood which is not obviously visible:
The YASim flight dynamics engine is finally being developed further, with some long-standing bugs and limitations being addressed for the time being
Ground interactions have been added to the JSBSim flight dynamics engine
a new text-to-speech message is about to replace the old pre-recorded ATIS messages, adding a lot of flexibility
an interface for allowing add-ons that use FSUIPC (an addon framework for Microsoft Flight Simulator) to talk to FlightGear
osgEarth integration is still on the horizon

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 3.2.0 Final
Beitrag von: SiLæncer am 20 Oktober, 2014, 05:40
Release Notes : http://www.flightgear.org/news/flightgear-v3-2-released/

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 3.4 veröffentlicht
Beitrag von: SiLæncer am 19 Februar, 2015, 16:45
Release Notes : http://www.flightgear.org/news/flightgear-v3-4-released/

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016.1.1
Beitrag von: SiLæncer am 10 März, 2016, 19:30
Release Notes : http://www.flightgear.org/news/flightgear-2016-1-released/

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016 2.1
Beitrag von: SiLæncer am 09 Juni, 2016, 05:15
Release Notes : http://wiki.flightgear.org/Changelog_2016.2

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016.3.1
Beitrag von: SiLæncer am 15 September, 2016, 22:00
Whats new:>>

Nasal Scripting: Emesary MPI framwork and multiplayer bridge have been added [2]
Highlighted new and improved aircraft: Cessna 150
Bug fixes

Core:

new XML Sound expression support
Enable the Qt gui inside the sim [1]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016.4.1
Beitrag von: SiLæncer am 20 November, 2016, 20:45
Changelog

Core

    FlightGear is migrating to C++11. Those of you who compile FlightGear yourself might find nasty compilation errors. In any case, ask on our mailing list!

Aircraft Modeling
JSBSim
Atmospheric Light Scattering

    Moonlight and moon positioning code under ALS has been improved.[1]

Environment Rendering
Performance
Misc/Uncategorized

    FGRun has been removed from the Windows release (commit).
    ATC Chatter has been re-introduced.[2]. See here for instructions.

Usability
Internationalization
Scenery

    New STG verbs added[3]
    Support for apt.dat files inside scenery folders.[4] See here.

Canvas System
Nasal Scripting

--allow-nasal-read option added
Documentation
Highlighted new and improved aircraft

    Milestone 7 of the Space Shuttle has been released, with more impressive detail than ever before. Download it from FGAddon. Read more in the Newsletter.

Other

    Support for GoFlight EFIS and TQ6 added

Bug fixes

    See our bugtracker for a list, albeit incomplete, of the bugs fixed in this release.

[close]

Quelle : http://wiki.flightgear.org/Changelog_2016.4

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016.4.2
Beitrag von: SiLæncer am 25 November, 2016, 13:30
Whats new:>>

Fixed crash on Mac OS X during startup
Fixed issues with multiplayer port and the launcher storing variant
Fixed wrong default airport when first starting FlightGear

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016.4.3
Beitrag von: SiLæncer am 09 Dezember, 2016, 19:40
Fixes in 2016.4.3

    Fixes the issue with restoring variants in the launcher
    Better rendering of aircraft ratings
    Includes the latest scenemodel updates for the Zürich area

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2016.4.4
Beitrag von: SiLæncer am 29 Dezember, 2016, 13:00
Whats new:>>

SimGear security fix: This avoids a malicious repository writing to files outside the local storage root.
FlightGear Security fix: don't allow the route manager to overwrite any file
Add the latest scenemodels updates for the LSZH base package

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2017.1.1
Beitrag von: SiLæncer am 23 Februar, 2017, 12:25
Changelog

Major features of the new release:

Greatly updated/refined flight dynamics model, even more closely adhering to the historically reported behavior of the aircraft
Crashes modeled - parts break, dust, explosions, etc.
JSBSim Camel: Bad Crash
Completely new sound design - hear when you are rolling, landing gear makes contact, wind buffeting etc
Ground interactions - tail drag, wheels, wingtip, etc dragging surface kicks up dust
Water landings - you can successfully ditch in water, kicks up spray & other effects
Friction effects and bumps - you can land or take off on almost any suitable land, but you will notice increased drag from e.g. tall grass, bumps, and you might break a landing gear if you're not careful. Use 'n' key to nudge the aircraft if you get stuck in a hole or ditch.
New Inspect Aircraft View - based on Walk View, this allows you to easily get various views near the aircraft

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2017 1.3
Beitrag von: SiLæncer am 06 April, 2017, 21:00
Changelog

Changes included are
- for simgear
* a bug in handling log messages eventually triggered log unrequested popup
windows

- for flightgear
* fixed bugs #1703 and #1939
* correct runway selection depending on weather provided with --metar
* fixed a couple of launcher issues
* fixed the NIL weather bug when running with live-weather
* fixed a bug with handling of integer factors in the generic protocol
* renamed option --log-file to --log-dir

- for fgdata
* restore display of live metar data in the weather dialog

And of course the latest scenery models and objects for the Bergen area
from the scenemodels database.

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2017.3.1
Beitrag von: SiLæncer am 26 September, 2017, 20:40
Changelog

simgear:

Remove message "Could not find at least one of the following objects for axis animation" when not relevant.
EmbeddedResourceManager: better API with respect to rehashing
CMake fails to detect OpenRTI include files.
Fix a warning
Remove the .spec file
Clear Uniform cache on reset.
Fix thumbnail loading on Windows
Persistent thumbnail cache for aircraft packages
Add efficient hasTag check to Package.
Fix MSVC build.
Remove dependency to TR1.
Fix SimGear test target for change in commandmgr api
Model relative property tree root binding.
Enable display lists for random trees.
Extend Package delegate callbacks.
Work-around older Curl on macOS 10.8n and earlier
Axis based animation use ObjectName-axis as default if nothing specified.
Templated lookup of subsystem-group members.
Link shared SimGearScene with libgdal when enabled
EmbeddedResourceManager.hxx: refine the previous MSVC workaround
Fix build errors related to template instantiations on Windows
Embedded resources system: SimGear part
CharArrayStream_test: fix failing test (logic error in the test code)
CharArrayStream_test.cxx: attempt to fix build errors on Windows
Add CharArrayStreambuf and related IOStreams classes for working with char arrays
Remove the last traces of enhanced lighting support ~/FlightGear/fgmeta

flightgear:

Nasal FlightPlan insertWp[After] return the leg.
Make Nasal Flightplan.indexOfWP work on Legs
Saving flightplans from Nasal.
Fix clearing FlightPlan elements from Nasal.
Add createFlightplan Nasal hook
Fix Nasal owning of FlightPlans
Re-indent my fix from yesterday to 2-space mode.
Fix carrier starts
Catch large ground-cache requests.
Activating a FlightPlan sets it on the route-mgr
remove orphan directories with --remove-orphan
Fix for the pilot list (and possibly other things) that fail with the new _setValues API.
Change how anti-aliasing is requested by the launcher.
FGLogger::Log: use std::unique_ptr to manage the sg_ofstream instance
FGLogger: fix error handling when file opening fails; modernize and simplify
Security: don't allow FGLogger to overwrite arbitrary files
Call fgInitAllowedPaths() earlier: after Options::processOptions()
Remove XLIFF files from this repository
C++ versions of props.nas setValues/setChildren()
fgrcc: use correct C++ variable names in generated C++ files
Add XLIFF 1.2 translation files and register them as embedded resources
Fix back-slashes in quoted args in the launcher
Animation bindings: fix bug with specified index on bindings
Make some AI-traffic warnings DEV_WARN
Fix custom download-dir in launcher
Only qInfo was added in 5.5
Introduce commandline-option --addon
Hopefully fix "qInfo not defined"
Use SGMisc wrapper for _isnan makes "other" OSes happy
FreeBSD: fix build when libudev is found
Model relative property tree root binding.
Translate man pages to Italian
Man pages: fix some errors
Non-launcher parts of minimum-fg-version support
Launcher: more robust preview downloading.
Fix for build with Qt 5.2
Initial attempt at —-uninstall mode for FGFS
Tentative fix for the MSVC build
Compat fixes for older Qt versions.
GraphicsWindowQt5: improved keyboard + modifiers
Integrate the EmbeddedResourceManager into FlightGear
Minor changes in locale.cxx and locale.hxx
Add method FGLocale::getPreferredLanguage()
Make the Unix impl. of FGLocale::getUserLanguage() consistent with the others
Fix warnings in fgrcc.cxx
Embedded resources: add a resource compiler (fgrcc)
Added the generation of wake induced force and moment for JSBSim models.
Different work-around for Qt < 5.5
Added the computation of the wake of all AI aircrafts.
Compile AI wake numerical core in FG main executable.
Added missing <cmath> header for Mac to compile.
Added the core of the AI wake computations with its tests.
Added missing header <memory> for Linux.
Fix compilation with older OSG / Qt
QtGraphicsWindow: Remove deferred event support.
Expose device-pixel-ratio to properties.
Strong and stable ownership of the window, context
Make some methods public for the AI wake feature.
Let Qt pick the default window position.
GraphicsWinQt toggles fullscreen natively.
Fix intermittent crash on exit with Qt+XCB
Remove alignLocaliserWithRunway(): deemed to be a "misfeature" :-)
GraphicsWindow using Qt5, work-in-progress.
Fixed LaRCSim matrix computation routines.
Sync. w/ JSBSim
Mark enhanced lighting options and --adf as deprecated
Man pages update
Console: restore option to open console early.
Fix --console from the launcher
Auto-select built-in FGdata when possible.
Clean up of the Ephemeris class members, removing the raw pointers.
Untied the /environment/moonlight property.
Fixes to the trim on ground feature.
Cleaned up the JSBSim interface.
Add CMake Linux install directives for the icons and the .desktop file
Use GetUserDefaultLocaleName
Launcher: Enable DPI-scaling
Fix launcher failure with custom MP server
Validate MP callsign with a reg-exp
Validation of METAR in the launcher
Canvas exception during re-init.
2017.2 Multiplayer compatibility fixes
Remove distribution-specific packaging files and an old icon ~/FlightGear/fgmeta

fgdata:

Remove unused g_num_layers from grass shaders
ALS terrain overlay shaders, not yet used, terrain definitions will follow post-release
Set up dialog to list nearby AI-objects which can be controlled, interface Truman with dialog
Joystick name fixes.
Remove cruise ship reference from Truman AI scenario, fix Truman elevator rail timing issue, add wakes to Truman escort ships
Cleanup - remove executable tags from Truman files
Fix particle wake for USS Truman
Procedural lights for Fresnel Lens Optical Landing System when using ALS
Carriers use procedural deck lights with ALS
Procedural light definitions for carriers
Make ALS procedural light shader palatable to nouveau driver
Add Truman TACAN to carrier navaids
Add light and JBD controls and wave motion to USS Harry Truman
Start fixing USS Harry Truman animations, add control dialog (click on bridge to bring it up)
New AI Airline traffic file HVN Vietnam Airlines
Added Vietnam Airlines Liveries for new models ATR 72 & B787-900
Updated TAP Air Portugal Traffic File by Marcin
Carrier USS Harry S. Truman with highly detailed 3d model based on work by Michael Habarta and forum user karla - at this point a butcher job because the control scripts by Michael use a complete re-structuring of the AI carrier system and I'm not comfortable committing this without in-depth testing
Fix AW METAR mode check for T-storms
Added A350 variables to AI performance data DB
EuroAlantic 777-200 livery for TAP Traffic
EuroAtlantic Livery for AI 767-300 model
New AI Model A350-900 Added to TAM traffic file
A350-900 Model addd to Qatar Airways traffic file
Updated FINNAIR Traffic file for Timetable AUG 2017
New AI Model Airbus A350-900 with Paintkit and Liveries for Aircrafts delivered to date
Swissair Traffic file Update by Marcin
Add XLIFF 1.2 translation files
Remove redundant QuantasLink traffic
Don't complain about non-existant /addon property
Overhauled Austrian traffic file from Marcin
New Fokker added to Marcin's Baltic traffic file
Nordic Regional AT7 Texture for Finnair Traffic file
New Traffic File, Montenegro Airlines by Marcin
Kuwait traffic update with new 777-300 aircraft
New Kuwait livery for 777-300
Qantas Traffic update. Includes QantasLink
AI Liveries Montenegro Airlines
New 777-300 Livery for Swiss Airlines
Fokker 100 Model fix and new Mapping. Incl. Paintkit and 4 liveries
Use new C++ setValues/setChildren
Traffic and Liveries for Travel Service Czech Republic
JAL traffic Update from Timetable for SEP OCT 2017 includes new 777 and 787 models liveries
Remove extraneous space in Translations/default/menu.xml
Addd new AI Model B737-900ER to El Al and Ukraine Intl trafic files
New AI Model B737-900ER incl Paintkit and 5 liveries
Bug Fix to missing performance data error for CRJ 1000 AI model. Added model to PerformanceDB.xml (Iata Code CRK) and Updated HOP traffic file
Asiana Update. Replaced 777-200 with newest model.
Updated 733 AI. Fixed AC model(s) & Winglets Mapping. New Windhshield Texture. Updated Paintkit and existing liveries
Updated LATAM Brazil (TAM) traffic file as per Tietable week of 10 JUL 16
Emesary multiplayer bridge rework.
Remove obsolete JAT.xml traffic file
Santa Barbara TRaffic file updated by legoboyvdlp
Update to British Airways Traffic by Marcin Kuzniar (added E70 & E90 flights)
Air Serbia (Formely JAT) Traffic file update by Marcin Kuzniar
AI Liveries Update by Brett Harrison
TAM Brazil AI 777-300 Livery
Introduce handler for --addon commandline switch
reset executable bit for nasal script
Translations: rename Translations/en to Translations/default
Translations: minor consistency fix in Translations/es/menu.xml
Translations: remove unwanted leading and trailing whitespace
Translations: remove duplicate string from Translations/fr/menu.xml
Translations: remove obsolete strings from Translations/nl/options.xml
Added the AI wake induced force and moment.
Added options for AI wake in the AI menu.
David Megginson: here are the generic protocols I implemented for ForeFlight's sim integration (also supported by Garmin Pilot). The XATT one isn't fully working in Garmin Pilot (I've checked that the output is correct by sending it to a file), so I'd be grateful if anyone with an iOS device could try it in ForeFlight. The XGPS one is working flawlessly in Garmin Pilot on Android.
Provide more granularity on tree density
Add Simplified Chinese startup tips (disabled for now)
ALS: rotor wash effect for volumetric grass and water shaders
Air Madagascar Traffic file (NEW) from timeable of JUL 2017
Air Madagascar AI Liveries for ATR 72-500, A340-300 & B737-800
Austrian Airlines Livery for new 777-200
Air Mauritius Traffic File, Timetable JUL-OCT 2017
Air Mauritius Liveries for ATR 72 & A319
Austrian Airlines Liveries for AI models Fokker 70 & Embraer ERJ195
Changed 777 AI models Pitch method; from AC Model itself to main XML
Remove obsolete 'position-on-ground' translated string (menu.xml)
Remove obsolete 'display-options' translated string (menu.xml)
ALS - begin infrastructure for moonlight perception filtering
ALS model shader: allow dirt overlay to change surface reflectivity, add grain merge reflection type to space shader
ALS space shader: Allow dirt overlay to influence glow visuals
LOT Traffic file JUN 2017 Update by Marcin Kuzniar. Dash8 LOT Livery by Brett Harrison
ALS road shader: show car tail lights dependent on view direction, change road lighting model such that high traffic density causes additional illumination
Added the default values for the AI wake feature.
Daily variation of road traffic with commuter rush hours based on actual traffic studies for ALS road shader
Handle more than 10 runways in Select Airport dialog
ALS volumetric grass responds to wind
Remove /sim/navdb/localizers/auto-align and /sim/navdb/localizers/auto-align-threshold-deg from defaults.xml
LOT, Vueling TAP and Wideroe Liveries by Brett Harrison for 733 738 319 321 AT7 and Dash 8
Mojave desert shrub textures extracted from CC0-licensed imagery
ALS model effect accepts a snow flag to let OSM building roofs be snow-covered in winter
Activate ALS volumetric grass effect for more regions
UFO ‘d’ key writes to clipboard as well stdout.
Fix for sticking message tooltip.
Fix to Canvas-GUI window transparency
Glow effect for ALS space shader, converting a temperature into surface blackbody radiation color
Volumetric grass effect for ALS utilizing a geomerty shader, based on work by Fernando Garcia Linan
Mediterranean evergreen tree textures (cypress, cedar, pine,...) based on CC0 licensed photographs on pixabay and publicdomainpictures
Atlas for 2017.2 using 16k*256 size
Added Spanish translation for startup tips.

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2018.1.1
Beitrag von: SiLæncer am 12 April, 2018, 19:15
Changelog

Usability:

Improved control for aircraft carriers

Graphics:

Improved "Classic theme" with better fonts and colours
Canvas MapStructure support for SlippyMaps, including VFRCharts, STAMEN,
Various improvements to the Launcher
Atmospheric Light Scattering renderer: extra volumetric vegetation layers for denser undergrowth

Scenery:

Active Volcanos, including Kilauea, Stromboli, Etna,
New Hawaii regional texture definitions
Several scenic waterfalls in the Hawaii area
New and unique vegetation textures for several parts of the world
New 3D Objects: Buildings and structures in France, Portugal, Spain, UK, USA, Australia and Ukraine
Improved airports: Valle del Conlara Airport (SAOS) in Argentina, RAF Mount Pleasant (EGYP) in Falkland Islands UK, Bordeaux–Mérignac Airport (LFBD) in France and King Abdulaziz International Airport (OEJN) in Saudi Arabia.

Significant Aircraft Updates:

A new glider: Rolladen-Schneider LS4
Space Shuttle improvements
Cessna 182S
Amelia - an animated and hard-working co-pilot for the Alouette III capable of taking off and landing
Citation II
F-14 - various changes including improved carrier operations
Robinson R44 helicopter
Major DHC-6 Twin Otter update: JSBSim variant added (status: experimental), more realistic fuel system in JSBSim, significantly more detailed simulation of the electrical system including various DC and AC buses, circuit breakers and bus tie relay

Other:

CH Products Throttle Quadrant supported out-of-the-box. Thanks to CH Products for providing a sample quadrant.
Improved support for add-ons[1]
Support NMEA traffic alerts (e.g. flarm) to allow FG to feed AI/MP traffic to Nav/moving map clients such as xcsoar, skydemon, skymap
Improvements to YASIM, including multiple wing sections, support for whole-stabilizer trim, better information from CLI tools
More realistic carrier landings with improvements to the JSBSim arrestor wire behaviour.
More AI traffic with up to date flight schedules and liveries.

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2018.2.2
Beitrag von: SiLæncer am 13 Juni, 2018, 17:40
Changelog

Useability

    Launcher improvements.

Input

Joystick configuration modified to use the standard axis controls for analog input. This allows the axis to be reversed and makes the whole dialog more consistent.

There are also new bindings for the buttons.

Note: the .xml file is compatible (read only) with the previous configurations; however things like throttles may need to be rebound.

Multiplayer

Bug fixed that caused the generic/bools not be transmitted when only one element true in any given block. Added two extra bools at the end.

Graphics

Scenery

Significant Aircraft Updates

    Cessna 550 Citation II - detailed modelling of avionics, improved MP model display, improved flaps modeling
    Cessna Citation X - avionics improvements, improved MP model display
    North American P-51 Mustang
    Piper J3 Cub - improvements to water behaviour
    Saab 37 Viggen - Autopilot, HUD and TI improvements
    Cessna 172P - FDM, 3D Model, Sound improvements

Other

    FG1000 glass panel display, based on the Garmin G1000

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2020.1.1
Beitrag von: SiLæncer am 12 Mai, 2020, 13:40
Changelog

    Launcher:

    Aircraft can now be marked as Favourites, and filtered, making it easier to see find your favourite aircraft out of the hundreds available.
    The launcher now supports aircraft carriers, including selecting a carrier and setting a start position.

    Graphics:

    The Compositor renderer is included as part of this release, but not enabled. It provides a fully XML-configurable multi-pass rendering pipeline that is compatible with ALS and includes clustered shading.
    A new Tower AGL view has been added. This is similar to Tower View, except that it keeps both the aircraft and the ground immediately below the aircraft in view, zooming and panning smoothly as the aircraft moves. Good for viewing landings.
    Use of non-directional point sprites as a fallback for drivers that do not support triangles of point sprites is now supported by setting /rendering/triangle-directional-lights=false.
    Regional textures for Asia, Iceland, Jan Mayen island.
    Active volcanoes - Katla, Eyjafjallajokull, Surtsey.
    Instanced-based random and OpenStreetMap buildings, improving performance and graphical quality significantly.
    Improvements to the Wingflex Shader.

    JSBSim:

    [Backward compatibility breakage] Gyros are now measuring rotation rates instead of rotational accelerations. Gyros that measure rotational accelerations do not exist in the real world.
    Output properties of flight control elements are no longer tied. This saves a lot of spurious warning messages and allows direct references of the same properties among several flight controls.
    Water vapor in the atmosphere is now managed through its mass fraction rather than its partial pressure. The former being the physical quantity that is conserved when pressure and temperature vary.
    Check that there are at least 3 contacts before trying to trim on ground.
    ECEF to ECI frame conversion has been moved from FGLocation to FGPropagate and FGInitialConditions since not all FGLocation need to manage that.
    Gravity computations have been moved to FGInertial because it is where all the constants to compute gravity are stored. This reduces the amount of data transmitted between FGInertial and FGAccelerations.
    Added optional transmission of the simulation time for FG UDP interface
    Code cleanup and use more C++11 idioms (override, constexpr, range-based for loop, etc.)
    The existence of the property that is used for table independent vars is now checked during execution rather than when the XML definition is parsed. This relaxes the order in which filters, table and more generally flight controls need to be declared in the XML definition files.

    YASim:

    Support for transonic flow effects.
    Control initial gear state directly by setting /fdm/yasim/respect-external-gear-state=true, rather then YASim settings this depending on whether the aircraft is in the air or on the ground.
    Electric engines are now supported.

    Carriers:

    Two new standard state overlays are supported in the launcher: carrier-takeoff and carrier-approach.
    A new --carrier-position command-line argument has been added. This can be used to select the aircraft start position on an aircraft carrier. Either a catapult (e.g. cat-1), a parking position (e.g. park-1), on final approach on the FLOLS (flols) or abeam the carrier (abeam).

    AI:

    New AI models for the CRJ900, SR-71, Saab 340.
    Updated AI models for the A-4, KA6-D, ERJ-195, CRJ-700, CRJ-200.
    Updated AI traffic for Aeormar Mexico, AirDolomiti, Air Tahiti, American Eagle, China Southern, Delta Connection, Horizon Air, IcelandAir, JetBlue, LoganAir, LOT, Lufthansa, Lufthansa CityLine, MNG (Cargo), SkyUp, United Parcel Service, Ural Airlines, Uzbekistan Airways, Westjet Regional.
    Updated AI liveries for Aeormar Mexico, Airbus, Air Canada, Air Europa, Air Tahiti, American Airlines, American Eagle, Alaska, Belavia, China Southern, Gulf Air, Hop!, Icelandair, JetBlue, LoganAir, LOT, Rusline, SkyUp, South African Express, United Express, Ural Airlines, Uzbekistan Airways, Virgin Australia, Westjet,
    Space Shuttle TAEM and approach at KEDW scenario.
    Accurate Britten-Norman Islander performance data, from an Islander pilot.

    Multiplayer:

    FGComm now supports both COM1 and COM2, as well as volume settings.
    The views defined by the user's aircraft (Pilot view, Helicopter view, Tower view etc) can now be used with multiplayer aircraft. Viewing a particular multiplayer aircraft is done by clicking in the Pilot List dialogue's "view' column (see the "Multiplayer/Pilot List" menu).
    Connection to VATSIM via swift is now available via the GUI.
    disable-hold-short option which allows the user to force a start on the runway when multiplayer is enabled. This option should be used with caution - it can give other pilots and ATC a nasty fright to find an aircraft materialize on the runway!
    MPCarrier can now be detected by the GUI even if not available on startup. To enable this feature set /sim/mp-carriers/auto-attach=true.

    Nasal Scripting:

    Garbage collection improvements to reduce frame stuttering
    Re-loadable nasal modules
    Canvas EFIS framework

    Canvas:

    Three new methods in Canvas Image to set colors of pixels in the image.

    Aircraft:

    Boeing 777
    Douglas A-26-Invader
    Airbus A320
    Antonov AN-24
    Diamond DA40 NG G1000
    Robin DR400 Ecoflyer
    General Dynamics F-16
    Piper J3 Cub
    Saab JA37 Viggen
    Piper PA 28 Cherokee
    Bombardier Q400
    Ryan Navion
    Space Shuttle
    Cirrus SR22
    Yak 52
    Miscellaneous
    Increased turbulence will be encountered near active volcanoes.
    Configurable METAR URL.
    METAR strings are decoded and displayed in a human-readable form in the weather dialog.
    Polish translations of the UI are now available.
    Improved Chinese translations for the launcher.
    Improve glider vario instrument.

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2018.3.6
Beitrag von: SiLæncer am 11 August, 2020, 08:30
Changelog

    Added read support for Zeiss ZISRAW CZI files
    Added some new values for a couple of Olympus tags (thanks Sebastian)
    Decode a number of new tags for the Sony ILCE-7SM3 (thanks Jos Roost)
    Removed formatting restrictions on XMP-dwc:EventTime to allow a time-only value to be written
    Moved new QuckTime ItemList tags added in version 12.02 to the proper group (they were incorrectly added to the Keys group)
    Improved QuickTime -v3 output to show default language codes
    Patched -lang option to work for the values of somet tags with coded translations
    Patched the format of a number of QuickTime tags when writing for improved compatibility with iTunes and AtomicParsley
    Patched to write a default QuickTime language code of 0x0000 (null) instead of 0x55c4 ('und')

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2020.3.12
Beitrag von: SiLæncer am 04 Februar, 2022, 19:50
Changelog

2020.3.7

    Enable OSM2City buildings via TerraSync for the whole planet
    C172 bug-fixes and updates
    Improved regional material definitions for Europe, California
    Allow chat box to be re-positioned
    Fix crashes related to particle systems
    Fix selection of time-zone around Beijing
    Fix display of non-Latin1 strings in Canvas displays
    Fix Multi-player mode runway-start logic to select hold-short position correctly
    macOS: fix crash on text with certain fonts
    Fix launcher language selection when the UI language include a script specifier (eg zh-Hans-CN)
    Fix aircraft-id property when loading from a hangar ( https://sourceforge.net/p/flightgear/codetickets/2502/ )
    Improve checks for out-of-date Intel Graphics drivers on Windows

2020.3.8

    Fix behaviour of <local> particle systems
    Fix autumn tree appearance

2020.3.9

    Fix crash in Swift
    Corrections to MP protocol timing
    Correct URL to FGData
    Fix bug in cache reload dialog
    Improvements to ATC dialog to display frequencies with 3 decimal places correctly
    Improve material definitions for Africa, Mediterranean regions
    Add updated ocean and water visual effects

2020.3.10

    Transponder: make standby mode work
    Launcher: pick up scenery and aircraft paths from the command line
    Launcher: store locations differently, to avoid problems when running multiple FlightGear versions and switching between them.
    Launcher: add 'restart on quit' option
    Fix NavCache errors loading ShapeFile data
    Fix NavCache errors when running multiple copies of FlightGear

2020.3.11

    Fix a crash introduced in 2020.3.10
    Improve error message when no aircraft search paths are available
    Fix a crash with misconfigured traffic taxi routes
    Update AI traffic schedules

2020.3.12

    Add aircraft directory name validation
    Add an extra step of antialiasing (8x)
    Add feature allowing aircraft to define custom fonts for osg::Text
    Add generic combined ALS procedural lights and Compositor lights
    Add new regional materials for Australia
    Fix Basic Weather producing invalid pressure altitudes
    Fix bug in path searching for previews
    Fix bug in sound system when approaching max-dist range
    Fix crashes after reset
    Fix crash when AI aircraft has invalid destination runway
    Fix Mapstructure error in RTE layer
    Fix --view-offset to use the correct property
    HUD: make vertical gauges look the same as horizontal ones
    Improved Russian and Spanish translations
    Miscellaneous improvements to weather dialog
    Property browser: display values for folders in verbose mode
    Route manager: select correct waypoint when duplicate waypoints exist
    Update AI traffic schedules and add new AI models

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2020.3.14
Beitrag von: SiLæncer am 01 Oktober, 2022, 21:20
Recent changes -> https://wiki.flightgear.org/Special:RecentChanges

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2020.3.18
Beitrag von: SiLæncer am 21 März, 2023, 19:40
Changelog


    Logbook Add-on? diffhist 0? PlayeRom talk contribs
    Aircraft-set.xml? diffhist +1,226? Johan G talk contribs ??-set.xml Sections: + Checking FlightGear version and aircraft folder name. After tip from Mika, and from flightgear/Main/fg_init.cxx, around line 400
    WS3.0 Subprojects? diffhist +1? Merspieler talk contribs Fix typo Tag: Visual edit
    Logbook Add-on?
    Fix broken links. Was missing "src/"
    correct syntax error

[close]

http://www.flightgear.org/
Titel: FlightGear 2020.3.19
Beitrag von: SiLæncer am 18 Oktober, 2023, 19:20
Version History for FlightGear: https://wiki.flightgear.org/Special:RecentChanges

http://www.flightgear.org/